اشاره یک بررسی ژنتیکی به اختلال بویایی در کووید 19


افرادی دارای ژن های مختلف مربوط به بویایی، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای از دست دادن بویایی یا چشایی خود در زمان ابتلا به کووید 19 باشند. یک مطالعه ژنتیکی اختلال بویایی و چشایی در کووید 19 را بررسی کرده است.

برای بسیاری از افراد، یکی از سریع‌ترین هشدارهای مبنی بر ابتلا به کووید 19، از دست دادن چشایی یا بویایی است. اکنون محققان برخی از انواع ژنتیکی را در افراد مشخص کرده‌اند که ممکن است احتمال اینکه ویروس کرونا این حواس را از آنها سلب کند، بیشتر می‌کند.

پژوهشگران در 17 ژانویه در Nature Genetics گزارش دادند که مطالعه ای روی نزدیک به 70000 بزرگسال مبتلا به کووید 19 نشان داد که احتمال از دست دادن توانایی بویایی یا چشایی در افرادی که دارای تغییرات ژنتیکی خاصی در کروموزوم 4 هستند، 11 درصد بیشتر از افراد بدون این تغییرات است. داده‌ها از افرادی بدست می‌آیند که DNA آنها توسط شرکت آزمایش ژنتیک 23andMe مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و کووید 19 خود را گزارش کرده‌اند.

جانی شلتون، اپیدمیولوژیست از 23andMe و همکارانش دریافتند که دو ژن، UGT2A1 و UGT2A2، که در بویایی افراد نقش دارد، در ناحیه کروموزوم 4 قرار دارند که با از دست دادن حس بویایی یا چشایی در طول عفونت مرتبط است. هر دو ژن آنزیم‌هایی می‌سازند که ترکیبات دارای بو را متابولیزه می‌کنند که بوهای متمایزی تولید می‌کنند.

مطالعات نشان می‌دهد که از دست دادن بویایی، یکی از علائم بارز کووید 19، ناشی از عفونت‌هایی است که در سلول‌های حمایت کننده بو به نام سلول‌های sustentacular وارد و تکثیر می شوند. شلتون می‌گوید این احتمال وجود دارد که انواع ژنتیکی نزدیک به UGT2A1 و UGT2A2 بر نحوه روشن یا خاموش شدن این دو ژن در طول ابتلا به عفونت تأثیر می گذارد تا بویایی به‌طریقی به هم بخورد.

این تیم از دست دادن بویایی و چشایی را در یک سوال ترکیب کردند، بنابراین مطالعه نمی تواند تجزیه و تحلیل کند که آیا انواع ژنتیکی در از دست دادن یک حس نسبت به دیگری نقش دارند یا خیر. شلتون می‌گوید: وقتی طعم بویایی خود را از دست می‌دهید، اغلب چشایی شما به شدت کاهش می‌یابد. طعم نیز می تواند بدون از دست دادن بویایی از بین برود.

شلتون می‌گوید برخی از افراد حتی پس از خروج ویروس کرونا از بدنشان، بویایی خود را به طور دائمی از دست می‌دهند. درک اینکه چگونه ویروس توانایی بو کردن را از بین می برد، می تواند به محققان کمک کند تا راه هایی برای بازگرداندن آن بیابند.

انتهای پیام/ پنج شنبه 30 دی ماه 1400

منابع

Science News

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

کاهش بستری کودکان در بیمارستان به دلیل سایر عفونت های در طول پاندمی کووید

پس از بیماری کووید، التهاب میوکارد می آید و می رود

دلتاکرون احتمالا واقعی نیست

کووید 19 عامل خطر برای دیابت جدید کودکان

بینی یا گلو: چه چیزی برای آزمایش کووید بهتر است؟

×