باز کردن کلید ارتباطی کووید 19 و مغز


آنچه در مورد SARS-CoV-2 و سیستم عصبی می دانیم و نمی دانیم. چگونه یک پاتوژن تنفسی مانند SARS-CoV-2 می تواند سیستم عصبی را به هم بزند؟ سرنا اسپودیچ و آویندرا ناث، از موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی، در مقاله ای درباره باز کردن کلید ارتباطی کووید 19 و مغز صحبت کرده اند.

اسپودیچ گفت: اگرچه کووید 19 به عنوان یک بیماری تنفسی شناخته شده است، علائم عصبی مانند گیجی، سکته مغزی، سردرد، ضعف، و مشکلات عصبی نیز در برخی از بیماران در زمان شروع بیماری رخ می دهد.

علاوه بر این، برخی از افراد برای ماه‌ها پس از بهبودی از کووید 19، مشکلاتی در تفکر، احساسات غیرطبیعی پوستی، سردرد و سایر علائم عصبی را دارند. او ادامه داد: حتی بیماران مبتلا به کووید 19 اولیه با علائم خفیف، طیف گسترده‌ای از بیماری‌های عصبی و روانپزشکی مداوم را نشان می‌دهند. بنابراین میلیون‌ها نفری که از کووید 19 بهبود یافته‌اند در معرض خطر ابتلا به این شرایط هستند.

عوارض عصبی رایج در این افراد، از نظر تظاهرات بسیار متنوع و طولانی مدت هستند. این علائم تا حد زیادی با واسطه ایمنی هستند، سلول های اندوتلیال مغز یک هدف اصلی هستند.

ناث خاطرنشان کرد: ما درمان خاصی برای این بیماری ها نداریم و عوارض طولانی مدت آن ناشناخته باقی مانده است. وی افزود، نگرانی این است که آیا عوارض عصبی کووید 19 می تواند روند بیماری های عصبی را تسریع کند یا خیر.

در مطالعات انجام شده سندرم های عصبی و روانپزشکی بالینی در بیماران کووید 19 بستری در بیمارستان پدیدار شده است، اما اطلاعات کمی در مورد آسیب شناسی فیزیولوژیکی آنها وجود دارد. اسپودیچ و نات در مقاله خود مکانیسم‌های بالقوه عوارض عصبی، از جمله التهاب عصبی، انعقاد، آسیب عصبی و عفونت احتمالی ویروسی در سیستم عصبی مرکزی (CNS) را مورد بحث قرار دادند.

علیرغم گمانه زنی های اولیه مبنی بر اینکه SARS-CoV-2 ممکن است از طریق مهاجرت از طریق حفره بینی و مسیر بویایی یا عبور از سد خونی مغزی وارد سیستم عصبی مرکزی شود، تجزیه و تحلیل مایع مغزی نخاعی (CSF) از بیماران زنده با تظاهرات عصبی-روانی تقریباً به طور یکسان آلودگی ویروسی را نشان نداد. اسپودیچ و نات خاطرنشان کردند: RNA ویروسی را با واکنش زنجیره ای پلیمراز رونویسی معکوس بررسی کردند.

در عوض، بیشتر شواهد از CSF و بافت مغز نشان می‌دهد که فعال شدن سیستم ایمنی و التهاب در CNS عامل اصلی بیماری‌های عصبی در کووید 19 حاد است. آنها خاطرنشان کردند که مطالعات هیستوپاتولوژیکی بافت مغز بیمارانی که با کووید 19 حاد جان خود را از دست داده اند، فقط شناسایی محدودی از اسید نوکلئیک SARS-CoV-2 یا پروتئین ویروسی در مغز را نشان می دهد که مطابق با یافته های CSF بیماران زنده است.

آنچه همچنین ناشناخته است این است که چه چیزی باعث علائم سیستم عصبی در طولانی مدت کووید می شود. تحقیقات لازم است تا بفهمیم که آیا علائم عصبی و روانپزشکی طولانی‌مدت که در برخی از افراد پس از بهبودی از کووید 19 حاد ادامه می‌یابد – کووید طولانی مدت سیستم عصبی – به تداوم ناهنجاری‌های ایمنی و عروقی مربوط می‌شود یا از علل دیگر ناشی می‌شود. ما همچنین به طور کامل نمی دانیم که آیا سویه های متمایز SARS-CoV-2 یا موارد ابتلا پس از واکسیناسیون کووید 19 خطرات مختلفی را برای اختلالات عصبی حاد یا کووید طولانی مدت سیستم عصبی ایجاد می کند یا خیر.

از اوایل پاندمی، بیماران کووید 19 علائم ماندگاری را پس از عفونت حاد توصیف کرده‌اند، از جمله مشکلات ایجاد شده در حافظه و تمرکز، سردردهای مکرر، حساسیت پوستی، اختلال عملکرد اتونومیک و خستگی غیرقابل درمان است. اسپودیچ و ناث خاطرنشان کردند که بسیاری از افراد با علائم عصبی طولانی مدت کووید زیر 50 سال سن دارند و قبل از عفونت SARS-CoV-2 سالم و فعال بودند. اکثر آنها هرگز به دلیل بیماری حاد کووید 19 در بیمارستان بستری نشدند.

محققان با استفاده از تکنیک های تصویربرداری از مغز، ارزیابی خون، مایع نخاعی و آزمایش‌های بالینی در حال مطالعه افرادی هستند که علائم دائمی و طولانی را پس از کووید 19 را دارند. اسپودیچ گفت: تیم ما از روش‌های پیشرفته‌ای برای جستجوی نشانه‌های تغییرات ایمنی، آسیب عروقی، و حتی حضور مداوم ویروس استفاده می‌کند تا علل زمینه‌ای کووید طولانی مدت سیستم عصبی را آشکار کند تا درمان هدفمند را توسعه دهد.

اسپودیچ اعلام کرد که پاندمی کووید 19 گروه‌های بیمار، اعضای جامعه، پزشکان و محققان را به شیوه‌ای بی‌سابقه برای مقابله با پیامدهای عصبی غیرمنتظره و در حال ظهور جهانی SARS-CoV-2 گرد هم آورده است. عفونت ویروسی در سیستم عصبی ممکن است به روشن کردن سایر اختلالات عفونی و سیستم ایمنی مغز و اعصاب کمک کند.

انتهای پیام/ شنبه 2 بهمن 1400

منابع

MEDPAGE TODAY

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

اشاره یک بررسی ژنتیکی به اختلال بویایی در کووید 19

کاهش بستری کودکان در بیمارستان به دلیل سایر عفونت های در طول پاندمی کووید

پس از بیماری کووید، التهاب میوکارد می آید و می رود

دلتاکرون احتمالا واقعی نیست

کووید 19 عامل خطر برای دیابت جدید کودکان

×