رژیم غذایی و کمک به مدیریت کووید طولانی مدت


برای بسیاری از افراد، به ویژه پس از واکسیناسیون، عفونت با SARS-CoV-2، ویروسی که باعث کووید 19 می شود، ظرف چند روز برطرف می شود. اما برای دیگران، منجر به کووید طولانی مدت می شود، انواعی از علائم اغلب ناتوان کننده که برای هفته ها، ماه ها یا حتی سال ها باقی می مانند. چرا این اتفاق در برخی رخ می دهد نامشخص است و در حال حاضر هیچ درمان موثری وجود ندارد. برخی از کارشناسان معتقدند رژیم غذایی می تواند کلید مدیریت علائم باشد. چه مدرکی برای این امر وجود دارد؟

کووید طولانی مدت در 10 درصد افراد اتفاق می افتد. این می تواند منجر به طیف گسترده ای از علائم شود که طبق گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خستگی یا خستگی که در زندگی روزمره اختلال ایجاد می کند
  • تب
  • مشکل در تنفس، سرفه یا تنگی نفس
  • درد قفسه سینه و تپش قلب
  • مشکل در تفکر یا تمرکز که به آن “مه مغزی” نیز گفته می شود.
  • سردرد
  • مشکلات خواب
  • سرگیجه هنگام ایستادن
  • احساس سوزن و سوزن در اندام ها
  • تغییر در بو یا طعم
  • افسردگی یا اضطراب
  • اسهال
  • دل درد
  • درد مفاصل یا ماهیچه
  • بثورات پوستی
  • تغییرات در چرخه های قاعدگی

اینکه چرا برخی افراد به کووید طولانی مبتلا می شوند کاملاً مشخص نیست، اما عواملی که احتمال ابتلا را افزایش می دهند عبارتند از سن بالاتر، زن بودن، ابتلا به سایر بیماری های مزمن و ابتلا به کووید 19 شدید.

چگونه کووید طولانی مدت را درمان کنیم؟

هنوز هیچ درمان مؤثری وجود ندارد. این بررسی درمان‌هایی را که برای برخی از علائم مؤثر هستند، مانند نالترکسون با دوز پایین برای درد، خستگی و علائم عصبی، آریپیپرازول با دوز پایین برای خستگی، خواب و مه مغزی، و پروبیوتیک‌ها برای علائم گوارشی برجسته می‌کند.

با این حال، هیچ درمانی به تنهایی مؤثر نیست و تغییر سبک زندگی برای درمان علائم معمولاً به داروهایی که ممکن است عوارض جانبی داشته باشد ترجیح داده می‌شوند، بنابراین کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که یک رویکرد رژیم غذایی می‌تواند برای برخی تسکین دهنده باشد.

رژیم غذایی و مدیریت کووید طولانی مدت

چندین رژیم غذایی به عنوان درمان‌های بالقوه برای کووید طولانی مدت در نظر گرفته شده‌اند، و شواهد نشان می‌دهد که برخی از آنها ممکن است مفید باشند در حالی که برخی دیگر کمتر مؤثر هستند.

آنها شامل رژیم های گیاهخواری و وگان، رژیم های ضد التهابی و استفاده از آنتی هیستامین ها هستند و تاکنون، شواهد نشان می دهد که رژیم های ضد التهابی ممکن است بیشترین تأثیر مفید را داشته باشند.

از آنجایی که کووید طولانی مدت یک بیماری التهابی است، منطقی است که فرض کنیم رژیم‌های غذایی که التهاب را کاهش می‌دهند با بهبود نتایج طولانی مدت کووید همراه است، اما با توجه به این که متغیرهای بسیار زیادی وجود دارند، ایجاد یک رابطه علت و معلولی مستلزم زمان و تلاش در بازی، از جمله ترکیب رژیم غذایی، ژنتیک، میکروبیوم و غیره است.

اگرچه یک مطالعه کوچک نشان داده است که درمان با آنتی هیستامین ها ممکن است به کاهش علائم کووید طولانی کمک کند، کاستا به MNT گفت که شواهد علمی کمی مبنی بر مفید بودن رژیم غذایی آنتی هیستامین وجود دارد.

شواهد جدید حاکی از مزایای بالقوه رژیم غذایی غنی از میوه ها، سبزیجات و ترکیبات زیست فعال در مدیریت علائم طولانی مدت کووید است. نشان داده شده است که این نوع رژیم‌ها دارای اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی هستند که ممکن است به کاهش برخی از علائم مرتبط با کووید طولانی کمک کند.

این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که یک رژیم غذایی مبتنی بر گیاه، که عمدتاً شامل گیاهان و محصولات حیوانی کم، یا کاملا بدون محصول حیوانی، می‌تواند به تسکین این علائم که معمولاً توسط افراد مبتلا به کووید طولانی گزارش می‌شود، کمک کند.

یک مطالعه در rats Trusted Source رژیم غذایی کتوژنیک را با کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب مرتبط دانست. و یک بررسی منبع معتبر دارای مطالعات حیوانی است که رژیم غذایی را با کاهش التهاب عصبی مرتبط می کند.

رژیم کتو اساساً یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات و پر پروتئین است. فرض بر این است که با کنترل نوسانات با گلوکز بالا، می‌توانیم حالت التهابی در بدن را کاهش داد.

کاوش در رژیم غذایی کم کربوهیدرات و غذای پزشکی برای افزایش سطح کتون خون می تواند به طور بالقوه رویکرد جدیدی را برای مدیریت علائم طولانی کووید 19 ارائه دهد.

با انتقال وضعیت متابولیک بدن به حالت کتوژنیک وابسته به چربی، این مداخله ممکن است پاسخ های التهابی را کاهش دهد، دفاع آنتی اکسیدانی را تقویت کند و مکانیسم های ترمیم DNA را بهبود بخشد.

انتهای پیام/ پنج شنبه 17 اسفند 1402

منابع

Medical News Today

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

واکسن‌های نسل بعدی کووید ۱۹

15 دقیقه ورزش روزانه و کاهش آسیب نشستن در طولانی مدت در طول روز

سرطان دهانه رحم

شکر را برای نجات زندگی ها قطع کنیم؟

کووید 19 و داروی Paxlovid

×