کووید 19 می تواند باعث کوچک شدن مغز و از دست دادن حافظه شود


مطالعه دانشگاه آکسفورد نشان داد که کووید 19 می تواند باعث کوچک شدن مغز، کاهش ماده خاکستری در مناطقی که احساسات و حافظه را کنترل می کنند، شود و به مناطقی که حس بویایی را کنترل می کنند، آسیب برساند.

دانشمندان گفتند که این اثرات حتی در افرادی که مبتلا به کووید خفیف بودند و نیاز به بستری در بیمارستان نداشتند نیز مشاهده شد. اینکه آیا این تاثیر می تواند تا حدی معکوس شود یا اینکه در دراز مدت ادامه خواهد داشت، نیاز به بررسی بیشتری دارد.

محققان در مطالعات خود گفتند: شواهد قوی برای ناهنجاری های مرتبط با مغز در کووید 19 وجود دارد.

حتی در موارد خفیف، شرکت کنندگان در این مطالعه وخیم شدن عملکرد اجرایی مغزی را که مسئول تمرکز و سازماندهی بود نشان دادند و به طور متوسط ​​اندازه مغز بین 0.2٪ تا 2٪ کوچک شد.

این مطالعه منتشر شده در مجله Nature، تغییرات مغزی 785 شرکت‌کننده 51 تا 81 ساله را بررسی کرد که مغزشان دو بار اسکن شد، از جمله 401 نفر که بین دو اسکن به کووید مبتلا شدند. اسکن دوم به طور متوسط 141 روز پس از اسکن اول انجام شد. این مطالعه زمانی انجام شد که نوع آلفا در بریتانیا غالب بود و بعید است که افراد آلوده به واریانت دلتا را شامل شود.

مطالعات نشان داده است که برخی از افراد مبتلا به کووید از مه مغزی یا ذهن ابری رنج می‌برند که شامل اختلال در توجه، تمرکز، سرعت پردازش اطلاعات و حافظه است.

محققان نگفتند که آیا واکسیناسیون علیه کووید تأثیری بر این بیماری دارد یا خیر، اما آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا ماه گذشته اعلام کرد که بررسی 15 مطالعه نشان داد که احتمال بروز علائم کووید طولانی مدت در افراد واکسینه شده در مقایسه با افراد واکسینه نشده، تقریباً نصف است.

انتهای پیام/ چهارشنبه 25 اسفند 1400

منابع

REUTERS

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنم

زمان آن رسیده است که پیشگیری از عفونت را دو برابر کنیم

دلتاکرون با ژن های دلتا و Omicron پیدا شد

نشانگرهای میکروبیوم مدفوع سرطان پانکراس را با دقت بالا تشخیص می دهند

برخی از اشرشیا کلی ها بمب ویروسی را در داخل باکتری های مجاور پرتاب می کنند

ضد عفونی در واحد همودیالیز

×