برخی از همسترها به شدت مستعد ابتلا به کووید 19 هستند


یک مطالعه جدید نشان می دهد که همسترهای طلایی سوری به شدت در برابر ویروس کرونا که باعث کووید 19 می شود، حساس هستند. دوزهای کم این حیوانات را بیمار می کند و آزمایشات سریع گاهی اوقات می توانند عفونت را تشخیص دهند.

آنه بالکما-بوشمان، می گوید در حالی که این گونه در میان صاحبان حیوانات خانگی محبوب است، نتایج، که در 20 آپریل در bioRxiv منتشر شد، نشان داد دلیلی برای وحشت نیست. تعیین دقیق میزان حساسیت حیوانات به SARS-CoV-2 می‌تواند به محققان کمک کند تا آزمایش‌هایی را که از همستر برای آزمایش درمان‌های بالقوه برای کووید 19 استفاده می‌کنند، تنظیم کنند.

این جوندگان در ماه ژانویه زمانی که مجموعه‌ای از موارد کووید 19 در مردم در اطراف فروشگاه‌های حیوانات خانگی در هنگ کنگ ظاهر شد، خبرساز شدند. مطابق با استراتژی کووید صفر، دولت بیش از 2000 حیوان را معدوم کرد. تجزیه و تحلیل ژنتیکی ویروسی در نهایت نشان داد که همسترهای آلوده دو بار نوع دلتای ویروس را به انسان منتقل کرده اند که منجر به حداقل یک انتقال دیگر از انسان به انسان شده است. جدای از یک نمونه انتقال از راسو به انسان در دانمارک و یک مورد احتمالی انتقال گوزن دم سفید به انسان در کانادا، این تنها نمونه مستند از انتقال ویروس از حیوان به انسان است.

همسترها می توانند ویروس را به هم نوعان غیر آلوده خود منتقل کنند و علائم مشابه ذات الریه را در انسان نشان دهند. بنابراین، از روزهای اولیه همه‌گیری، جوندگان، از جمله سوری‌های طلایی (Mesocricetus auratus)، به‌عنوان یک مدل حیوانی مفید برای تحقیقات دارویی و واکسن کووید 19 ظاهر شدند.

تیم بالکما-بوشمان برای طراحی بهتر واکسن کووید 19 و مطالعات دارویی خود، سعی کردند تعیین کنند که واقعاً چه مقدار ویروس SARS-CoV-2 حیوانات را بیمار می کند و ویروس را دفع می کند. محققان دریافتند که حداقل دوز عفونی برای همسترها th5000/1 برخی برآوردهای قبلی و th100000/1 حداقل دوز عفونی برای انسان است.

با این حداقل دوز، ویروس ریه های حیوانات را آلوده کرده و در بینی و گلو تکثیر می شود. هنگامی که این حداقل دوز 100 برابر افزایش یافت، آزمایش‌های سریع سواب‌های خوراکی از حیوانات نتایج مثبتی را نشان داد و حیوانات دچار ذات‌الریه و کاهش وزن شدند. همچنین چند روز تأخیر وجود داشت تا حیوانات شروع به نشان دادن علائم بیماری کنند. سایر گونه‌های همستر که می‌توانند ویروس را بگیرند ممکن است خطر مشابهی داشته باشند، و حتی در دوزهای پایین، حیوانات ممکن است به اندازه کافی ویروس را برای آلوده کردن انسان دفع کنند.

برای محققان، نتایج جدول زمانی، پیشرفت بیماری در همسترها را ارائه می‌دهد و ممکن است به معنای کاهش سطح دوز ویروس همستر در مطالعات دارویی و واکسن باشد تا آنچه را که در انسان اتفاق می‌افتد بهتر منعکس کند. برای صاحبان حیوانات خانگی، در صورت مثبت بودن آزمایش ویروس یک انسان در خانه، استفاده از بهداشت مناسب در اطراف همسترها و مشورت با دامپزشک الزامی است.

ما از این نتایج فکر نمی‌کنیم که همسترها در پویایی بیماری همه‌گیر نقش داشته باشند. بالکما-بوشمن می‌گوید: فقط اگر یک فرد مبتلا با همستر تماس نزدیک داشته باشد، ویروس ممکن است در خانه انقال انسان به حیوان یا بالعکس را داشته باشد.

لئو پون، ویروس شناس دانشگاه هنگ کنگ می گوید خطر بزرگتر، همسترها در محیط های پرورشی یا تجارت حیوانات خانگی هستند. پون می گوید: با چنین حساسیت بالایی به SARS-CoV-2، ورود یک همستر عفونی به مزرعه همستر یا دسته ای از همسترها ممکن است باعث شیوع در جمعیت شود. حتی بدتر از آن، ممکن است بی سر و صدا در حال گسترش باشد.

مطالعه جدید بر روی همستر دو نسخه ژنتیکی ویروس را از همسترهایی که به ترتیب دوزهای بالا و پایین دریافت کرده بودند، بررسی کرد. هیچ کدام دارای جهش قابل توجهی نبودند. هر زمان که ویروسی از بین گونه‌ها عبور می‌کند، این نگرانی وجود دارد که ممکن است جهش پیدا کند و عفونی‌تر یا خطرناک‌تر شود (همانطور که در انسان‌ها دیده‌ایم)، اما پون خاطرنشان می‌کند که برای گفتن چیزی در مورد خطر جهش در این جوندگان و انتقال به انسان باید چندین دور عفونت را مشاهده کرد.

انتهای پیام/ جمعه 16 اردیبهشت 1401

منابع

Science News

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

زیر سویه BA.2.12.1: نگران کننده است، اما نیازی به وحشت نیست

ترکیب آنتی بادی کووید توانایی پیشگیری خود را ثابت می کند

یک موج BA.2 می تواند ویرانی نابرابر ایجاد کند

FDA اولین آزمایش تنفسی را برای کووید 19 تأیید می کند

تعداد مبتلایان کووید به طرز محسوسی در حال کاهش است

×